Gode priser og gunstige produkter
TEKST: ANNE OMA/MEGABITE | FOTO: BJØRN AAKRE/MEGABITE
Dalane Energisalg retter fokuset mot bedre priser og nye produkter til strømkundene sine.
– Akkurat nå er vi Norges billigste på 1 års fastprisavtale for nye og eksisterende kunder. Det gjenspeiler hvor prisfokuserte vi er, forteller kundebehandler Brit Mary Mathiesen (53) og Anne Siv Johannessen (52) i Dalane Energisalg.
Personlig kundeservice
Brit Mary og Anne Siv har begge jobbet i Dalane Energi i ca. 30 år, og har lang erfaring med å gi konkurransedyktige priser. Damene vet også hvor viktig det er å være synlige og tilgjengelige. Det gir god kundeservice.
– I større strømselskaper er ofte første kundemøte gjennom en automatisert telefonsamtale, før man settes over til en kundebehandler. Siden vi er lokale, har vi mulighet til å møte kunden på kontoret eller svare direkte på mobiltelefonen. Ellers svarer vi på henvendelser på mail og chat. Vi yter mer enn en avtale på nett, og kan gi utfyllende og gode svar kjapt, sier Anne Siv.
EFFEKTIVT OG RYDDIG
Dalane Energisalg består av seks kundefokuserte medarbeidere som gjør sitt beste for å beholde et lokalt strømselskap i Dalane som alle får nytte av.
– Egersund er en levende by og vi ønsker å bidra til at Egersund fortsetter å være en attraktiv by å leve og bo i. Dalane energi er en lokal strømleverandør som sponser ulike lag og foreninger. Strømkundene får også benytte seg av gode tilbud og rabatter i butikkene gjennom fordelsprogrammet #handlelokalt. På den måten gir vi tilbake til byen og kundene våre, sier Brit Mary.
Det har de siste årene vært mye snakk om et funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og markedsaktører i form av strømsalg.
– Et slikt skille kommer, og vil medføre et krav om tydelig skille mellom Dalane Nett og Dalane Energisalg både med tanke på organisering og spesielt med tanke på kundedata. Disse kravene kombinert med ny strategi for sluttbrukervirksomheten førte til en beslutning om å etablere et skille tidlig i den kommende strategiske fasen, forteller Brit Mary.
Et nytt kundesystem ble valgt, og etter en innkjøringsperiode har Dalane Energisalg kommet godt i gang med en god og fremoverlent drift av selskapet.
– Vi har bedre oversikt og mer tid til kunden. Det gjør at vi kan fokusere mer på lansering av flere gunstige produkter, sier Brit Mary.
UTVIKLER NYE PRODUKTER
Dalane Energisalg har mange baller i luften. Snart lanseres det et nytt produkt som rettes mot bønder og mindre bedrifter. Disse kundene får sjeldnere faktura, og nett- og strømregning på samme faktura, slik at kunden sparer tid og gebyrer til sine regnskapsførere. Denne uken lanserte Dalane Energisalg også et nytt, spennende produkt for yngre med lavt budsjett – Ung strøm.
– Vi jobber med å være innovative og alltid møte kundenes behov. De unge som flytter ut fra redet, skal få et gunstig tilbud. I sommer lanserte vi et unikt hytteprodukt. Vi har ikke sett noen andre strømselskaper som kan tilby noe lignende med så gode priser, Anne Siv.
ÆRLIGE OG LOJALE
Dalane Energisalg bruker mye tid på å følge med i markedet. I dag har de en økende kundemasse, og dekker godt over 70 % av markedet i Dalane, og utvider stadig.
– Vi vil utfordre de store aktørene i Norge. Det gjør vi ved å lansere nye produkter og tilbud, og ha konkurransedyktige priser. Noen tror enda at de lokale selskapene er dyrere, det stemmer ikke. Vi er et av de få strømselskapene som ikke krever faste månedsgebyrer, og vi skiller oss også ut på at vi heller ikke har noen bindingstid. Kundene skal være hos oss fordi de vil, ikke fordi vi tvinger dem. Vi oppfordrer blant annet kunden til å kjøpe spot pris. Det er best for kunden. Selv om vi får mindre igjen for en slik avtale, så er det viktigst for oss at kundene er fornøyde og får den beste prisen, sier Anne Siv.