Brit Mathiesen, kundebehandler hos Dalane Energisalg.

Brit Mathiesen, kundebehandler hos Dalane Energisalg.

Brit gir trygghet og tillit til kundene

TEKST & FOTO: MEGABITE
36 års lang erfaring møter kundene som ringer kundeservicen til Dalane Energisalg og som treffer på Brit Mathiesen. – Jeg elsker å snakke med folk, smiler hun.

For drøye 36 år siden hadde hun sin første arbeidsdag i Dalane Energi-konsernet. Brit startet karrieren med å være vikar i kantina på Eie. Siden har hun hatt flust med forskjellige roller hos Dalane Energi.

– Jeg har gledet meg til jobb hver dag, sier hun.

De siste årene har hun jobbet som kundebehandler hos Dalane Energisalg. God service er målet hennes hver dag hun kommer på jobb. Det siste året har vært ekstra spesielt med historisk høye strømpriser. Hun innrømmer at hun aldri tidligere har opplevd at kundene har vært så interessert i strømfakturaen som kommer månedlig.

– Folk er mye mer opptatt av hva informasjonen på fakturaen betyr. De vil forstå hvordan ting henger sammen, og det skjønner jeg veldig godt at de vil. Slik var det ikke tidligere, sier Mathiesen.

– Kundene vil ha mer kunnskap om sitt eget strømforbruk og hva som kan bidra til at de bruker mindre strøm. Mange kan være litt frustrerte over at regningen ble dyr, men samtidig er de veldig takknemlige for veiledningen vi kan gi dem. Dette er noe vi ikke har hatt et forhold til tidligere, fordi vi i Norge alltid har hatt billig strøm, forklarer hun.

Gir innsikt og kunnskap

Brit har alltid en klar ambisjon for hver samtale hun gjennomfører med en kunde av Dalane Energi.

– Når samtalen er ferdig, skal kunden ha mer innsikt og forståelse om sin egen faktura. Jeg opplever at mange har litt lavere puls etter samtalen, og det synes jeg er kjekt. Mange ganger kan den være høy i starten av samtalen, og det har jeg ingen problemer med å forstå. For dette handler om å ha kunnskap om at det finnes mange grep du kan gjøre for å få ned ditt eget strømforbruk. Mange bruker strøm som ikke er nødvendig, sier hun.

Brit Mathiesen, kundebehandler hos Dalane Energi.

36 års erfaring: – Jeg har gledet meg til jobb hver dag, sier Brit Mathiesen, kundebehandler hos Dalane Energisalg.

Opptatt av åpenhet

Mange strømkunder opplever ofte at de ikke kommer gjennom til strømleverandøren de kunde hos. Lange ventetider og stor pågang ender ofte i frustrasjon, fordi du får ikke svar på det du måtte lure på. Slik skal det ikke være i Dalane Energi.

– Vi prøver alltid å få svart kundene våre så godt vi kan. I de travleste periodene setter vi inn ekstra folk til å besvare henvendelsene fra kundene våre.

Vi avslutter aldri samtalen før vi er sikre på at kunden har fått svar på det man lurte på. Hvis vi ikke leverer på god service, sprer rykte seg fort. Jeg kunne aldri vært i denne jobben om jeg ikke kunne stå inne for alt jeg sa. Derfor er godt å vite at vi i Dalane Energi aldri legger skjul på noe for kundene våre. Åpenhet er viktig for meg og for Dalane Energi.

– Enten det er bank, forsikring eller strøm, så liker kundene å snakke med folk. Det gir trygghet og tillit.

Ønsker du å komme i kontakt med Dalane Energi, men ikke på telefon, svarer de selvsagt på skriftlige henvendelser også.

Nysgjerrighet = god kundeservice

Nysgjerrighet er en viktig egenskap for å gi god kundeservice, mener Brit.

– Mottoet vårt er at den billigste strømmen, er strømmen du ikke bruker. Skal vi gi gode råd, må jeg være nysgjerrig på kunden. Jeg må få et klart bilde av boforholdene. Hvor stor er boligen eller leiligheten? På den måten kan jeg gi best mulig kvalifiserte råd om hvordan strømforbruket kan reduseres, og det opplever jeg kundene setter stor pris på. Og husk, det finnes ingen dumme spørsmål!

Noe av det kjekkeste Brit opplever i jobben, er når gamle kunder kommer tilbake.

– Det er alltid kjekt. Mange forteller at det ikke ble helt slik de hadde blitt forespeilet, og at de derfor kommer tilbake. De kommer tilbake fordi de vil ha et selskap som gir forutsigbarhet, åpenhet og er ærlige helt fra start, avslutter hun.